Amb l’entrada en vigor de la Llei 28/2022, de 21 de desembre, de foment de l’ecosistema de les empreses emergents, més coneguda com a Llei de Startups, es porten a terme gran part de les mesures que van ser analitzades en el post de data 21 d’abril de 2022, relatiu al Projecte de Llei, i que actualitzarem a continuació.
A qui resulta d’aplicació la Llei de Startups?
La Llei de Startups resulta d’aplicació a les empreses emergents que reuneixin simultàniament les següents condicions, el compliment de les quals haurà de ser avaluat i certificat per ENISA (Empresa Nacional d’Innovació S.A.):
1. Ser de nova creació o, no sent de nova creació, que no hagi transcorregut més de cinc anys des de la data d’inscripció en el Registre Mercantil o de Cooperatives, de l’escriptura pública de constitució, amb caràcter general, o de set anys en el cas d’empreses de biotecnologia, energia, industrials i altres sectors estratègics o que hagin desenvolupat tecnologia pròpia dissenyada íntegrament a Espanya.
2. No haver sorgit d’una operació de fusió, escissió o transformació d’empreses que no tinguin consideració d’empreses emergents.
3. No distribuir ni haver distribuït dividends, o retorns en el cas de les cooperatives.
4. No cotitzar en un mercat regulat.
5. Tenir la seu social, domicili social o establiment permanent a Espanya.
6. Tenir el 60% de la plantilla amb contracte laboral a Espanya.
7. Desenvolupar un projecte d’emprenedoria innovadora que compti amb un model de negoci escalable.
8. En cas de pertànyer a un grup d’empreses, el grup o cadascuna de les empreses que el componen haurà de complir amb els requisits anteriors.
Quines novetats s’introdueixen per a simplificar i agilitzar els tràmits de constitució de l’empresa?
La qualificació i inscripció registral de la constitució es realitzarà en el termini de 6 hores si s’utilitzen estatus tipus, o de 5 dies si s’obté per uns estatuts personalitzats.
Els tràmits necessaris per a dur a terme la inscripció, així com els tràmits de caràcter fiscal i amb la Seguretat Social necessaris per a l’inici d’activitat podran realitzar-se mitjançant el Document Únic Electrònic.
Es redueixen els aranzels registrals i notarials, i s’introdueix l’exempció de les despeses de publicació en el BORME.
S’elimina l’obligació d’obtenir el NIE per part dels inversors no residents a Espanya, sent suficient amb la sol·licitud del NIF, que a més podrà gestionar-se telemàticament.
Quines novetats s’incorporen en matèria fiscal i de Seguretat Social?
Es redueix el tipus impositiu de l’impost de Societats i l’import sobre la Renda de No Residents al 15% durant els quatre exercicis següents a la primera base imposable positiva.
S’introdueix l’ajornament del pagament del deute tributari de l’Impost de Societats i l’Impost sobre la Renda de No Residents durant els dos primers períodes amb base imposable positiva.
Se suprimeix l’obligació de realitzar pagaments fraccionats de l’Impost de Societats i l’Impost sobre la Renda de No Residents en els dos anys següents a la primera base imposable sigui positiva.
S’incrementi la base màxima de deducció per inversió a 100.000 euros anuals, i el tipus de deducció al 50%.
S’eleva l’import de l’exempció tributària de les stock options fins als 50.000 euros anuals.
S’elimina la doble cotització a la Seguretat Social de l’emprenedor que treballi de manera simultània per compte aliè (pluriactivitat) durant els tres primers anys, bonificant a aquest efecte el 100% de la quota corresponent a la base mínima establerta amb caràcter general en el règim especial de treballadors per compte propi o autònoms.
Quines novetats s’incorporen en relació amb la gestió de la societat?
Possibilitat d’adquirir participacions pròpies, fins a un màxim del 20% del capital, per al seu lliurament als administradors, empleats o altres col·laboradors, amb la finalitat d’executar un pla de retribució.
Exempció d’instar la dissolució en cas de presentar pèrdues que deixin reduït el patrimoni net a una quantitat inferior a la meitat del capital social, dins dels tres anys següents a la seva constitució (sempre que no concorrin els pressupostos per a la sol·licituds de declaració de concurs).
###
Terminis per conservar la documentació de la teva empresa
Em convé emprendre a Espanya?
Emprèn amb un euro!
Constitució de societats telemàtiques
SocietatsAEATConstitucióEmpresaLaboralLleiTràmits
---