30 de juny del 2016 · Aroa Benito
Finalització dels beneficis del mínim exempt de cotització a la Seguretat Social (tarifa reduïda)
El proper 31 d’agost de 2016 finalitzen els beneficis a la contractació indefinida prevista a l’article 8 de la Llei 25/2015 de 28 de juliol, motiu pel qual creiem oportú fer un recordatori de les característiques principals d’aquest incentiu a la contractació.
Aquesta mesura preveu la possibilitat d’aplicar durant 24 mesos un mínim exempt de 500€ sobre la base de cotització per contingències comunes d’empresa (118€ de quota). En el cas de treballadors a temps parcial la reducció serà proporcional a la jornada, la qual haurà de ser com a mínim del 50%.
Si en el moment de celebrar el contracte de tarifa reduïda l’empresa té menys de 10 treballadors, es pot aplicar durant 12 mesos més, una reducció de 250€ sobre la base de contingències comunes (59€ de quota) o la proporcional en els supòsits de temps parcials.
Els requisits principals de l’empresa són:
– Estar al corrent de les obligacions tributaries i de Seguretat Social durant tot el període d’aplicació del benefici. En el supòsit d’incompliment s’exclourà del benefici de cotització durant el mateix nombre de mesos en què l’empresa no estigui al corrent de pagament.
– No estar exclosa de l’accés als beneficis de programes d’ocupació per la comissió de determinades infraccions greus o molt greus del RD Llei 5/2000 de 4 d’agost (LISOS).
– No haver extingit contractes declarats judicialment improcedents o acomiadaments col·lectius declarats no ajustats a Dret durant els 6 mesos previs a la formalització del contracte. Aquesta limitació afecta al mateix nombre de contractes bonificats que extincions produïdes. De manera que a aquests efectes no es tenen en compte els acomiadaments conciliats administrativament on es reconegui la improcedència.
– La nova contractació ha de suposar un increment d’ocupació a nivell indefinit i a nivell global de tota l’empresa (no de centre de cotització). Aquesta ràtio es calcula a través de la mitjana diària de treballadors que hagin prestat serveis els 30 dies anteriors a la data de contractació. Per tant, aquesta mitjana serà vàlida per a totes les contractacions de tarifa reduïda que es facin en la mateixa data. Cal destacar que els treballadors contractats a temps parcial es computen sencers a efectes d’aquest càlcul de plantilla. Els becaris, en pràctiques no laborals, TRADE i familiars col·laboradors de RETA no computen ja que no existeix relació laboral entre ells i l’empresa.
– S’ha de mantenir el nivell d’ocupació total i indefinit d’empresa assolit amb la nova contractació durant tot el període, és a dir durant els 36 mesos. La Llei preveu diversos supòsits en els quals no és necessari reposar el treballador per complir aquest requisit: baixa voluntària, finalització de contractes temporals, acomiadaments no declarats improcedents, acomiadaments col·lectius no declarats no ajustats a Dret , mort, incapacitat permanent total, absoluta o gran invalidesa. Per contra, els supòsits no previstos al precepte, com la jubilació i els acomiadaments declarats improcedents, s’han de reposar mitjançant una nova contractació.
La Llei també preveu supòsits on no es pot aplicar aquest benefici a la cotització:
– Relacions laborals de caràcter especial (art.2 ET).
– Contractacions que afectin al cònjuge, ascendents, descendents i altres parents fins al segon grau de consanguinitat o afinitat, a excepció del previst a la DA 10 de la Llei 20/2007.
– Treballadors inclosos a Sistemes Especials del Règim General.
– Contractació de treballadors que hagin estat contractats en altres empreses del mateix grup d’empreses del que formin part i que la seva relació laboral s’hagi extingit per acomiadaments declarats judicialment com improcedents o per acomiadaments col·lectius declarats no ajustats a Dret.
Aquesta modalitat és incompatible amb qualsevol altre benefici a la cotització de la Seguretat Social, excepte amb la reducció salarial del Programa de Cerca Activa d’Ocupació (RD Llei 16/2014 de 19 de desembre) i Sistema de Garantia Juvenil (Llei 18/2014 de 15 d’octubre).
Aquests beneficis són d’aplicació en el supòsit de persones que s’incorporin com a socis treballadors o de treball de les cooperatives, sempre i quan hagin optat pel règim general, així com els que s’incorporin com a socis treballadors de les societats laborals.
També és possible formalitzar el contracte indefinit de suport a Emprenedors previst a l’article 4 de la Llei 3/2012 de 6 de juliol, complint els corresponents requisits per aplicar l’any de prova d’aquesta modalitat, però amb el benefici a la cotització de la tarifa reduïda.
En els supòsits d’aplicació indeguda del benefici per no complir els requisits exigits per la norma, s’hauran de reintegrar les quantitats percebudes amb el recàrrec i l’interès de demora corresponent des de l’inici.
En el cas d’incompliment del manteniment del nivell d’ocupació durant els 36 mesos, s’haurà de procedir a reintegrar els beneficis a la cotització (sense recàrrec ni interès de demora) de la següent forma:
– Si l’incompliment es produeix des de l’inici del benefici fins el mes 12 de la contractació, correspondrà reintegrar el 100% de la diferència.
– Si l’incompliment es produeix des del mes 13 fins el mes 24 de la contractació, es reintegrà la diferència pels mesos transcorreguts des del mes 13.
– Si l’incompliment es produeix el mes 25 i fins el mes 36 de la contractació, correspondrà reintegrar la diferència pels mesos transcorreguts des del mes 25.
Aquesta obligació de reintegrament s’entén sens perjudici de l’aplicació a la Llei sobre infraccions i sancions de l’ordre social (LISOS), on aquesta infracció pot ser tipificada com a greu amb una sanció del 50-100% de la diferencia no ingressada.
És convenient recordar que no és obligatòria la inscripció com a demandant d’ocupació del treballador contractat mitjançant aquesta modalitat, ja que no s’aplica la Llei 43/2006 de 29 de desembre.
###
BonificacióContracteCotitzacióEmpresaSeguretat Social
---



